As you may know, since 2010 I’m in charge of the “Photography and New Media” section of FotoGrafia. Rome International Photography Festival, this year at its tenth edition. The show opens at Macro Testaccio, in Rome, on the 22th of September… come and take a look of you’re around!
23 September – 23 October 2011
FotoGrafia. Festival Internazionale di Roma (X edizione) – Motherland
Opening: 22 september 2011, 8.00 p.m.
MACRO Testaccio, Piazza Orazio Giustiniani, Rome, Italy
tuesday-sunday 16.00-24.00
tickets: full price € 5,00; reduction € 3,00
tel: 060608 (everyday 9.00-21.00)
www.fotografiafestival.it
www.macro.roma.museum
DOWNLOAD FULL PRESS RELEASE (english) / COMUNICATO STAMPA (Italiano)
Datascapes
Matthieu Bernard-Reymond and Rick Silva
Curated by Valentina Tanni
The traditional contrast between the natural and the artificial is becoming more and more problematic every day. The huge dataflow we generate minute by minute has become the filter through which we look at the world and interpret it. Technology reveals its face as a “second nature,” and digital information pours forth like an indistinguishable blanket that smothers our experience of the world.
Datascapes compares the work of two artists who have been trying for years to interpret and make sense of this unprecedented “information scenery.” Mathieu Bernard-Reymond (born in Gap, France, in 1976; lives in Lausanne) uses 3D graphics to create his photographic series Monuments (a project in progress since 2005), in which he transforms financial graphs and diagrams into silent and enigmatic monuments. The data, fitted perfectly into silent natural scenery, in the refined, motionless calm of black-and-white, become tangible and literally impose their presence on us, reminding us of their deep tie to their natural and historical context.
The animated gifs created by Rick Silva (born in Brazil in 1977; lives in Calgary) travel on a conceptually parallel but aesthetically different track. In his Antlers WiFi series, an uncontaminated natural landscape is interrupted by geometric interferences, and hypnotic glitches are repeated in loops in a quasi-musical pattern. Pulsing solids, artificial flashes and crystalline concretions seem to rise up from the depths of the Earth’s crust and invade the image, forcefully reconfiguring it.
ITALIAN VERSION
Datascapes
Mathieu Bernard-Reymond e Rick Silva
a cura di Valentina Tanni
La tradizionale contrapposizione tra naturale e artificiale si fa ogni giorno più problematica. L’enorme flusso di dati che generiamo – minuto dopo minuto – è ormai divenuto il filtro attraverso il quale guardiamo e interpretiamo la realtà; la tecnologia rivela il suo volto di “seconda natura” e l’informazione digitale si sovrappone, come uno strato ormai indistinguibile e inestricabile, alla nostra esperienza del mondo.
Datascapes mette a confronto il lavoro di due artisti che da anni si sforzano di interpretare e dare senso a questo inedito “panorama informativo”. Mathieu Bernard-Reymond (Gap, Francia, 1976; vive a Losanna), nella sua serie fotografica Monuments – un progetto in progress iniziato nel 2005 – trasforma grafici e diagrammi finanziari in silenziosi ed enigmatici monumenti tramite l’uso della grafica 3D. Integrati perfettamente all’interno di silenziosi panorami naturali, nella calma immobile e raffinata del bianco e nero, i dati prendono consistenza fisica e impongono letteralmente la propria presenza, ricordandoci il loro profondo legame con il contesto naturale e storico.
Le gif animate di Rick Silva (Brasile, 1977; vive a Calgary) viaggiano su un binario concettualmente parallelo, ma esteticamente divergente. Nella serie intitolata Antlers WiFi, un paesaggio naturale e incontaminato viene interrotto da interferenze geometriche, ipnotici glitch che si ripetono in loop con un andamento quasi musicale. Solidi pulsanti, bagliori artificiali e concrezioni cristalline sembrano nascere direttamente dalle profondità della crosta terrestre e invadono l’immagine riconfigurandola con forza.